Reseberättelse för Wittstockresan 2012

Gruppbild tagen framför rådhuset i Wittstock 2012-08-25

Fredagen den 24/8

Dagen började tidigt. Delar av gänget träffades vid Bussapågarnas garage på Tirupsvägen i Staffanstorp strax före 7. Ganska snart uppdagades det att körtiderna för busschauffören inte skulle gå ihop under dagen. Vi fick därför vänta 45 minuter med avfärd. Under tiden avnjöts en kopp automatkaffe i bussgaraget. 7.45 lämnade vi Staffanstorp med riktning mot Limhamn. Väl framme stod resten av gänget med all packning på trottoaren utanför församlingshemmet. Allt packades snabbt och effektivt in i bussen i förhoppning att hinna med vår bokade avgång med båten mellan Gedser och Rostock. Trafiken genom Danmark flöt på bra och vi hann precis fram till sista incheckningstiden i Gedser. Vi åkte med ”Kronprins Fredrik” över till Rostock. Stora delar av gänget nappade på erbjudandet med all-inclusive brunch i restaurangen. Lite nödvändig proviant i vätskeform inhandlades på båten innan vi körde av båten. Johanna och Rolf redogjorde för svaren på frågetävlingen som Rolf sammanställt. Både rätta och roliga svar premierades. Ingemar Carlsson var den som svarat rätt på flest frågor medan Hans och Roy belönades för sina roliga svar.

En timme före utsatt tid var vi framme i Wittstock, där vi mötte Herr Mittelstädt, som visade vägen till Schweinrich, där vi skulle bo. Schweinrich visade sig vara en liten by i sann östtysk stil. Vi fick inkvartera oss i våra rum och fick ett par timmars fri tid innan middag serverades. Middagen visade sig dock bestå av smörgåsar och påläggen tog slut ganska fort… Middagsborden flyttades därefter undan och vi dukade fram stolar och notställ för en timmes repetition. Några nyfikna Schweinrich-barn kom och lyssnade utanför fönstren.

Strax före 20.30 åkte vi med bussen mot Wittstock. Där var det festligheter på torget med många besökande. Vi stannade bussen en bit därifrån och förberedde för vår spelning intill stadsmuren i kvällsmörkret. Efter att festligheterna på torget var färdiga gick folket en organiserad vandring med Wittstocks borgmästare i täten och facklor längs vägen. Många stannade till och lyssnade och uppskattningsvis mer än 1000 personer passerade. Därefter blev det bråttom att packa ihop så att vi skulle hinna tillbaka och parkera bussen i Schweinrich innan busschauffören Stefans arbetstid på 15 timmar tog slut. Kvällens lyckade konsert firades med lite dricka inhandlad på båten.

Lördagen den 25/8

Ett förvånansvärt piggt gäng träffades till frukost klockan 8. Frukosten påminde om gårdagens ”middag”, men Nutella hade tillkommit. Ombytta till uniform åkte vi vid 9 mot Rheinsberg. Dimman och fukten i luften började lätta på vägen dit. Nästan hela vägen till Rheinsberg var kantad med träd i alléformation. Vägbanan höll väldigt varierande kvalitet eftersom ryssarna genom åren har kört många pansarvagnar på den. Herr Warminski visade oss vägen till järnvägsstationen där vi skulle spela. Denna helg var det veteranjärnvägsdagar med evenemang, där vi var en av dessa. Vi satt under ett partytältstak och spelade. Johanna och Rolf presenterade musiken på tyska. Mitt under konsertprogrammet tog vi en kaffepaus, under vilken den gråa himlen sprack upp till solsken. ¨

Vi lastade in i bussen och åkte till Rheinsbergs slott och teater. Där fick vi guidning och fick lära oss att Rheinsberg är en liten stad med 5000 invånare, men med ett rikt kulturliv med bland annat en musikhögskola som även har internationella studenter. Slottet byggdes av den man som sedermera blev kung Friedrich II. När han blev kung flyttade han till Berlin och gav slottet till sin bror Heinrich. Denne var väldigt kulturintresserad och byggde upp kulturlivet i Rheinsberg. Vi fick besöka konsertsalen, där vi i LBB hoppats få spela en konsert om några år, innan vi blev bjudna på schnitzel i musikhögskolans restaurang. Därefter fick vi en promenad genom den pampiga slottsträdgården med piedestaler och skulpturpark. Bussen stod och väntade på oss och vi körde via Schweinrich till dagens andra konsert, denna gång på stora torget i Wittstock.

Vi kom fram till Wittstocks torg när Tullverkets storband spelade sina sista låtar. När de var färdiga bytte vi plats med varandra. Torget var fullt med öldrickande Wittstocksbor. Det blev riktigt varmt när solen stod på mot scenen, så halvvägs in i konserten fick vi ta av våra kavajer. Även vid denna konsert presenterade Johanna och Rolf musiken på tyska. Publiken klappade med till avslutande General Cedersköld innan vi ställde upp framför rådhuset för fotografering. Därefter var vi inbjudna till borgmästaren på kaffe och kakor i rådhusets stora sal. Gåvor delades ut till borgmästaren och hans medarbetare och Johanna mottog en bok om Wittstock, där hon själv var med på en bild. Vi fick besöka borgmästarens kontor, höra om dess historia och skriva i hans gästbok. Därefter tog borgmästaren och staden Wittstocks Rosdrottning med oss till minnesmonumentet för slaget i Wittstock, som ägde rum i september 1636. Vi fick höra om hur det gick till när Johan Banérs svenska armé besegrade de kejserliga trupperna och den Sachiska armén och 8000 soldater dog. I den gamla vattencisternen längst upp på kullen fick vi se platsen där en utställning om slaget kommer att byggas.

På väg mot Schweinrich hämtade vi Herr Mittelstädt, som hade varit och inhandlat mer mat eftersom vi inte blivit mätta dagen innan. Vi bytte om till civila kläder och gjorde oss klara för kvällsfrukost. Denna hade nu utökats med biffar och potatissallad. Herr Mittelstädt och kvinnan som fixade mat till oss tackades med vars en gåva. Därefter fortsatte kvällen med trevligt umgänge.

Söndagen den 26/8

Frukosten på söndagen var utökad med gårdagens biffar och överblivna kakor från borgmästarens mottagning. Strax efter 9 lämnade vi Schweinrich, efter att även Herr Warminski hade tackats med en gåva.

Andreas delade ut ett musikquiz som vi arbetade med en stund innan många somnade på bussen. Andra roade sig med att spela par-tolva vid spelbordet bak i bussen. Efter 1,5 timmes bussfärd var vi framme i Bordershop i Rostock där vi fick en timmes besök. Bussens alla utrymmen fylldes med våra inköp innan vi körde till hamnen för en timmes väntan innan båten ”Kronprins Fredrik” avgick vid 13. Precis som i andra riktningen samlades stora delar av gänget i restaurangen i fören där all-inclusive lunchbuffé serverades. Lite mer sjögång än vid övergången i andra riktningen. Vid 15 körde vi av båten i Gedser. Andreas redogjorde för svaren i musikquizet och presenterade vinnaren: Alve. Ingen hade dock rätt på utslagsfrågan, den tyska stavningen på Schostakowitsch. Vi körde genom ett småregnigt Danmark till ett Limhamn som välkomnade oss hem med ett rejält skyfall. Därför fick vi vänta en stund innan vi kunde lasta ut all packning ur bussen. En del av gänget följde därefter med till Bussapågarnas garage där en härligt rolig resa tog slut.